Låt oss presentera Derwen Tegi!


Det är hon som är den lilla hemligheten jag höll på i några dagar, ville att allt skulle bli helt klart innan jag skrev något! Vi har alltså fått äran att köpa detta vackra svarta avelssto från Derwen Stuteriet i Wales, jag är Ifor och Myfanwy evigt tacksamma att dom släpper iväg Tegi till oss!
 
Tegi är ett sto med riktigt bra, gammal stam. hennes far Derwen Requiem lärde jag känna när jag var och jobbade på Derwen, en riktigt härlig kille med dom vackraste ögon jag någonsin har sett, han hade även en otrolig ridbarhet, jag hittade någon bild som jag bjuder på, men det var innan jag hade digitalkameran, så jag har knäpp kort på kortet, därav kvalitén..
Jag och Requiem på självaste Midsommarafton 2000, måste vara strax innan Tegi blev till för hon är född 6/6-2001, alltså på våran nationaldag, bara det måste vara ett tecken att hon hör hemma i Sverige=)
 
Tegis mamma Derwen Tegan var född 1978 och Tegi var hennes sista avkomma, tyvärr hittade jag ingen bild på henne.. Detta gör att man bara behöver gå till hennes morfar Cefnparc Boy, så är han född 1952, detta tycker jag är riktigt häftigt och jag minns att Ifor ofta pratade om honom och hans fantastiska hoppteknik vilket han har ärvt ner till sina avkommor.
 
Tegi har fått 6 stycken föl (4 ston och 2 hingstar), dom ska jag skriva mer om en annan gång!
 
Innan Tegi kommer till Sverige så ska hon betäckas ( i skrivandes stund är hon faktiskt betäckt=)) och det bli med den vackra hingsten Derwen Sea Adventure!
 
Det ska bli riktigt roligt när hon kommer och sen att se vad hon ger i framtiden blir riktigt spännande!
 
 

 

Kommentarer
Postat av: Lina

Såå fiin!:)

2013-07-02 @ 11:19:28
URL: http://animalfantasy.blogg.se
Postat av: Mikaela

Vilken fin häst:)) Henne vill jag träffa!

2013-07-02 @ 18:54:52
URL: http://mikaelasnygging.blogg.se
Postat av: Marie Larson

Så roligt! Grattis! Jag måste försöka komma förbi någon gång och titta på alla din fina cobbar. Kram

2013-07-04 @ 20:47:23
URL: http://www.welshponny.se
Postat av: Madde

Lycka till med ditt svarta sto ;-)

2013-07-10 @ 22:09:32
Postat av: Maria Borvall

Tack alla:) och Marie tycker verkligen att du ska komma förbi och hälsa på! Ni ska inte till Ullared i sommar? Vi bor bara en halvtimma ifrån;)

2013-07-10 @ 22:42:09
URL: http://agardensstuteri.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0