Ännu ett år som gått!

Ja, en liten sammanfattning av stuteri året 2013 skulle väl sitta på sin plats!
 
Det är ju svårt att hinna med allt man egentligen skulle vilja göra och åka på med hästarna, men något jag tycker är viktigt är att få ut våra 3-åringar på 3-årstest! Dels så är det roligt att få en bedömning på dom och sen är det en rolig grej att träna till. Så på våren fick Isadora ligga i träning för att visa sig från sin allra bästa sida i maj när testet gick av stapeln. Tyvärr så var hon inte riktigt på det hopphumör hon brukar, men fick ändå 7-7 på hoppningen, men en väldigt tråkig 5 på galoppen och allt som heter gångartsdiplom och hoppdiplom var ju bara att glömma, men däremot 40 poäng exteriört och AVELSDIPLOM!! Lite extra stolt blir man såna dagar:) Hon fick sedan en välförtjänt vila från träning och istället åka och träffa vackra Haly på Iglatjärns stuteri.

Isadora och Per på 3-års testet.
Vi väntade bara ett föl 2013 och vem kunde tro att det skulle bli ett vackert stoföl, med nästan exakt samma teckning som sin far Caracas, den lyckliga mamman är Zamora och fölet fick heta Zavanna och denna sötnos finns fortfarande till salu! Zamora har vi betäckt om men Caracas och ett tredje helsyskon är beräknat till i början av Juni, kan vi har sådan tur att vi får ett tredje stoföl från Zamora, om mindre än ett halvår vet vi svaret;)
Zavanna bara några dagar gammal.
 
Derwen stuteriet ligger mig varmt om hjärtat och jag har länge sagt att jag ska ha ett svart sto med Derwen stam, har frågat Ifor (Stuteriets ägare) om dom möjligen har någon som passar in på min beskrivning, men det hade dom inte, om jag inte kunde tänka mig en fux.. (Och jag vet man ska inte stirra sig blind på färgen, men vi har ju fuxkillar och jag tycker det är lite spännande om man inte vet i förväg vilken färg det är.. Kanske löjligt, men, men) Men så en dag så fick jag ett erbjudande att köpa Derwen Tegi, ett svart 12-årigt sto med kanon stam och det kunde jag ju förstås inte tacka nej till, jag valde att betäcka henne med D. Sea Adventure innan hon skulle komma hem och som det ser ut i dagsläget så växer magen som den ska=) Det ska bli riktigt häftigt med en livmodersimport med full Derwen stam!
 
 
Två killar blev sålda i slutet av sommaren med lilla Ice fick flytta till Therese i Skövde och Whiskey (Numera Alert) fick flytta till Jessicah i Göteborg och både hästar och ägare verkar nöjda och det gläder såklart ett uppfödares hjärta!
Ågårdens Whiskey som bebis
Dusk hann med tre utställningar under året och denna lilla kille sköter sig, det skulle bara vara kul att veta hur vi ska få fram hans vackra trav när han är i ringen.. Ibland går det och ibland inte.. Hoppas för allt i världen att det går den 30 Mars 2014, det är nämligen datumet för hingstvisningen!! Inte ens tre månader kvar i skrivandets stund, det kommer nog vara årets viktigaste dag för stuteriet och när fölen kommer förstås=)
 
Dusk på Riks. Foto: Anna Dahlin
Wilma har varit ridhäst hos min vän Malin och hennes töser i sommar, och det var väldigt uppskattat från alla håll känns det som och jag drog nytta av att jag faktiskt hade en häst igång och lånade henne för att vara med på klubbens helgläger! Å så roligt det var att rida lektion igen, det har verkligen gett mersmak och jag riktigt längtar tills tiden räcker till att komma igång med ridningen igen. Wilma är betäckt med Caracas för fjärde gången och är först ut att föla! Beräknat datum är i början av April och jag slår vad om att det kommer komma när vi är på hingstvisning...
 
En liten sammanfattning av året och så mycket att se framemot=) Jag kan gärna hoppa över Januari och februari så vi närmar oss allt roligt!!
 
En god fortsättning till er alla
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0