Varför blev det Welsh Cob?!?

För mig blev det kärlek vid första ögonkastet=) Och det började för snart 11 år sedan, jag gick då på naturbruksgymnasiet i Rättvik och ville göra min praktik utomlands. Skolan hade två ställen som man kunde välja på. Det ena var i england hos en som hade hopphästar och det andra var på Derwen stuteriet i Wales. Vid den tidpunkten visste jag knappt vad som var skillnaden mellan dom olika sektionerna av welsh och jag trodde som många andra att det var små ponnier som jag själv inte skulle kunna rida..

Men jag hade turen att ha Odd och Brita Jansson som lärare på Gymnasiet (Ninna Malms på Brudvik stuteri föräldrar) och Odd förklarade mer om rasen + att vi fick åka dit och kolla på deras vackra hästar! Och det gjorde att jag och en klasskompis tog chansen att ha våran praktik på Derwen Stuteriet! Jag kommer fortfarande ihåg hur nervös jag var när vi började närma oss Derwen och skulle träffa Ifor och Myfanwy för första gången. Men det hade jag verkligen inte behövt för mer gästvänliga finns det nog inte många som är! Det var kväll när vi kom och stallet var stängt för natten, så vi fick helt enkelt vänta till morgonen för att se hästarna och det var ingen besvikelse direkt=)

Efter att vi hade blivit visade morgonrutinerna, så fick vi frågan om vi ville rida!? Helt otroligt kom jag ihåg att jag tyckte det var och jag fick inte vilken häst som helst heller, utan den vackra hingsten Tireinon Step On! Det var en otrolig känsla att sitta på denna svarta och mycket välskolade hingst och det blev han som jag red allra mest! Jag skulle ha min praktik där i fem veckor, men när den började ta slut ville jag inte åka hem, så efter att ha övertalat skolan att jag kunde läsa in den tid jag skulle missa om jag stannade (halva maj och halva Juni), så fick jag stanna hela sommaren och det var nog det roligaste sommarlov jag har varit med om. Jag fick rida på dessa vackra hästar så mycket jag bara orkade=)



Step On ute med stona 2007


När jag slutade skolan ett år senare, så åkte jag tillbaka för att jobba där igen! Men tiden går snabbt och nu är det 9 år sedan som jag var där och jobbade, men det är ett minne jag bär med mig för livet och nu när vi själva har en lite uppfödning av just welsh cob, så är det en stor dröm som har gått i uppfyllelse. Och vi försöker att avla vidare på det vackra Derwenblodet som jag för snart 11 år sedan föll för!

Jag får då och då uppdateringar från Myfanwy och det är alltid lika roligt att läsa om vad som händer där nu och visst längtar man tillbaka lite till det vackra landet Wales.

Jag önskar att jag hade en scanner, för på den tiden hade jag ingen digitalkamera, men jag får bjuda på några bilder från att jag var där och hälsade på 2007.


Jag på Derwen Gosshawk of Staffs (e. D. Requiem) som såldes till Gunn Johansson i Lerum på auktionen 2008.


Derwen George Borrow (e. D. Sea Adventure) Ny avelshingst på Derwen!


Min Zamora med sin mamma D. Queen Zeta



Vackra Derwen Tegwena (e. D.Revelation)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0